Goed te weten
Geur is het meest primaire zintuig omdat het rechtstreeks naar ons limbisch systeem of reptielen brein leidt en ons een duidelijke, reactieve signaalfunctie geeft (brand! of bedorven voedsel) en is om die reden ook niet bedoeld om te communiceren.
Onze waarnemingen zijn gebaseerd op horen, zien, voelen, proeven en ruiken.
Ook wel de vijf zintuigen genoemd.
De zintuigen bepalen voor een belangrijk deel ook hoe je je voelt. Zachte kleuren, rustige muziek en aangename geuren kunnen de aanmaak van serotonine, een neurotransmitter die onder andere een positieve invloed heeft op je stemming, stimuleren. Harde muziek daarentegen of vieze geuren zorgen vaak voor een onrustiger gevoel, omdat er dan extra adrenaline vrijgemaakt wordt. Met andere woorden: wat de zintuigen in hun omgeving waarnemen heeft vaak invloed op de aanmaak van bepaalde neurotransmitters en zo op iemands stemming. Geur is hierbij een vaak onderbewuste, maar een zeer bepalende factor van herinneren en herkennen bijv.: het op je gemak (veilig) of ongemakkelijk (gevaar) voelen .
Door op een positieve manier van geurverspreiding gebruik te maken, kan een product of omgeving een extra dimensie en dus een betere identiteit krijgen.
Tevens kunnen nieuwe herinneringen en positieve associaties gecreëerd worden.
Scents4you® wil met de geurenlijn van RetroScent® door middel van het in de markt zetten van bijzondere geurverspreidingssystemen en bijbehorende geuren bijdragen aan een beter product en een betere omgevingsbeleving.
Geurmarketing: creëren van positieve stemmingen
Met geurmarketing creëert u een omgeving waarin de klant zich prettig, fris, energiek, positief, behaaglijk en/of ontspannen voelt. Onaangename geuren geven het diepe brein een niet te stoppen reactie: fight, freeze or flight.
Gebruik geur in uw marketingmix, zorg voor een optimale winkelbeleving, laat uw gasten relaxen, stimuleer uw personeel, maak een energieke ambiance… ontdek ook de kracht van geurmarketing!
Scents4you® is daarbij uw geurenjockey, die zorgt voor een harmonieuze begeuring in:
Horeca | Algemeen (rook, voedingslucht, lijf- & alcohollucht) |
Gebouwen | Oude panden, wachtkamers, publieke ruimtes, kelders |
Vuilnis | Afval verzamelplekken, glasbakken, vuilniswagens |
Diverse | Fysiotherapeuten, sportscholen, solariums, kleedruimtes |
Winkels | Emballage machines, kleedruimtes |
Events | Garderobe, entree, toiletten en plekken, waar veel mensen samenkomen |